Egyre többet lehet hallani azt a szót, hogy reszponzív. Mit is jelent ez pontosan? Legegyszerűbben úgy lehet megfogalmazni, hogy a honlap alkalmazkodik bármilyen képernyőmérethez. Legyen az asztali pc, tablet vagy mobiltelefon. Az okos eszközök térhódításával a neten töltött idő 82%-a már mobil eszközön történik. Ez még 2017-ben csak 50% körül volt. Ami azt jelenti, hogy ha a weblapod nem jelenik meg jól mobileszközön a látogatók több, mint 2/3-át már elveszíted. Ez pedig nagyon nagy luxus egy olyan világban, ahol mindenki valamit el akar adni, meg akar mutatni. Nagyon nagy a verseny és aki nem követi, az lemarad.

Mit tegyünk, ha nem reszponzív a honlapunk?

Sajnos a rossz hírem az, hogy nem elég, ha majd két ujjal ránagyítanak és majd úgy megoldják a felhasználók. Ez már 2019-ben kevés. Ahhoz, hogy mobilon is megfelelően jelenjen meg a weblapod, általában nem egy gombnyomással lehet megoldani, hanem újra kell építeni az egészet. Nagy valószínűséggel, ha nem megfelelően jelenik meg a honlap mobilon, akkor már a webdizájnnal is le vagy maradva. Számos olyan változás volt az elmúlt jó egy évben, ami miatt mindenképpen ráfér egy ráncfelvarrás az oldaladra. Ilyenek az SSL biztonság, a sütik, a GDPR megfelelés.

Mi az általános helyzet?

Legtöbb esetben a kisvállalkozások nem foglalkoznak a weboldaluk megújításával. Mondván, hogy igazán nem érzik, hogy pénzt termelne. Már jó ideje nem is frissült, el is felejtették a kezelését, nincs aki gondozná, stb. Jó ez így, legalább van. Több, mint a semmi. Aki nagyon meg akarja találni őket a neten, az majd megtalálja. Azonban az internet nem így működik. Főleg a jól ismert google kereső. Számos algoritmus hátra sorolja a nem megfelelő beállításokkal rendelkező oldalakat. Ilyen többek közt a mobilos megjelenés is.

 

Mit érdemes tenni?

Kérdés, hogy pénzt nem akarunk rá szánni, vagy időt, vagy mindkettőt? Ez esetben nehéz dolgunk lesz. Azonban, ha legalább pénzt szánunk rá, akkor egyszerűbb a helyzet. Ha eddig is működött a domainünk, van tárhelyünk, akkor arra már nem kell költeni. Vagyis igen, évente, de nem túl megterhelő. Ilyen esetben érdemes keresni egy szakembert, aki a fentiek szerint elkészíti a megújult weblapunkat, ami megfelel minden elvárásnak. Egy komoly, egyedi honlap többszáz ezer forintba is kerülhet. Azonban mindig lehet találni olyan szabadúszókat, akik ezt pár tízezer forintért is elkészítik. Persze ez múlik azon is, hogy mennyi munka van vele, milyen igényeink vannak.

Másik út, hogy mindent újra kezdünk, olcsón akarjuk megoldani és keresünk valami ingyenes, vagy havi díjas alkalmazást. Számos ilyen hazai és külföldi oldal működik. Kiválasztva a dizájnt, megadva a tartalmat már kész is az oldalunk. Előnye, hogy ingyenes is lehet, vagy havi díj ellenében saját domaint is használhatunk (hosszabb távon viszont már drágábban jövünk ki). Hátránya, hogy nem egyedi, egy keretrendszerre épül. Időt kell rászánni, meg kell tanulni, stb. Általában a tárhely nem a mi tulajdonunkban van, csak béreljük.

Nem egyedi probléma a honlapunk megújítása. Nagyon sok kisvállalkozót érint. Legtöbben inkább nem foglalkoznak a kérdéssel, mert vagy nem értenek hozzá, vagy nem kapnak megfelelő tanácsot, vagy a fentiek miatt, pénz és idő kérdése. Egy biztos, jelenleg minden abba az irányba halad, hogy az internetes jelenlétet nem nagyon lehet kikerülni. El lehet odázni, lehet halogatni, de előbb utóbb szembe kell nézni a problémával és meg kell oldani. Ha valaki kis pénzt szán az online jelenlét kialakítására, ami nem áll meg egy reszponzív honlap elkészítésével, az pénzt fog termelni számára. Legyen az egy új megrendelés, új partnerek, elismertség, stb. Az erre szánt összeg pár hónap alatt visszajöhet. A jövő elkerülhetetlen, és folyton változik, ahogy nekünk is változni kell hozzá, mert különben úgy járunk, mint a dinoszauruszok, egyszer csak eltűnik a vállalkozásunk…