Vállalkozóként sokszor érzi úgy az ember, hogy semmire sincs ideje. Legyen az egy saját kis vállalkozás, vagy egy nagyobb cég, az idő mindig szűk keresztmetszet. Miért is van ez így? Egyrészt a vállalkozásunkat úgy éljük meg, mintha saját gyermekünk lenne. Szinte 24 órás felügyeletet igényel, vagy kap részünkről. A gondolatainkban mindig ott van, hisz „ő” termeli a jövedelmet. Ha nem foglalkozol vele, elhanyagolod, akkor nem termel úgy, ahogy szeretnénk. Tehát egyrészt ott van a vállalkozásunk, akit gyerekként kezelünk, folyton figyelünk rá, mint a szülő a játszótéren, valamint ha van család, akkor ott is helyt kell állni, szülők, társ, gyerek, barátok. Rájuk már lényegesen kevesebb időnk marad. A modern világunkban az időnkből elvisz a facebook, a sok-sok email, a tévésorozatok és csak azt érezzük, hogy igazán futunk az egyik feladatból a másikba, és alig marad magunkra egy kis időnk. Ismerős érzés? Sokan átéljük mindezt. Van megoldás? Mindig van, viszont ezt nem egyszerű megoldani. Azért nem, mert Neked kell rendet tenned. Senki más nem tud időt felszabadítani, csak Te magad. És ez nem csak azért fontos, hogy magadra is maradjon, hanem, hogy a vállalkozásod is jobban teljesítsen. Az időmenedzselésről számos könyv, tanfolyam, írás szól, amiből meg lehet tanulni, hogy miként is végezd. Nem bonyolult dolgok ezek, viszont itt is belép az időfaktor. Mikor is volt időm egy több napos tanfolyamra elmenni, könyveket olvasni a témában? Nos, ebben a cikkben igyekszem összefoglalni a lényeget, amit már sokan, sokféle képpen összegyűjtöttek. Egyszerű dolgok ezek, viszont az egyszerű dolgok is csak úgy működnek, ha odafigyelünk rájuk.

Az első legfontosabb feladatod, hogy ha végig gondolod a napodat, hetedet, a rád váró feladatokat, majd felismerd, hogy nem mindegyik bír azonos súllyal. Kiválasztod a legfontosabb feladatot, azt amelyik leginkább hat a vállalkozásod sikerére az adott napon és azzal kezded. Valószínű, hogy ez a legnehezebb és legnagyobb feladat, amit meg kell oldanod. Az ember hajlamos halogatni azokat a dolgokat, amikhez nincs kedve, vagy nehézséget okoz. Ha ezzel a feladattal kezded a napod, nekiállsz és megcsinálod, az máris ad egy löketet. Brian Tracy ezt úgy fogalmazza meg, hogy „nyeld le a békát”. Ne szemezgess vele túl sokáig, mert attól még nem válik könnyebbé, sőt inkább nehezebbé.

A rutinjaink életünket könnyebbé tehetik. Ha a fentiekkel tudod kezdeni az összes napod, heted, akkor hatalmas dolgot teszel a vállalkozásodért és egyben magadért is.

A következő tanácsok nagy részét lehet Te is használod. Ha így van, akkor ez egy jó megerősítés, hogy tudatosan teszel azért, hogy időt szabadíts fel, ha még nem végzed, akkor haladj a leírtak szerint és meglátod, hogy hamarosan több időd lesz arra, hogy ténylegesen a vállalkozásod menedzseld, több figyelmet kapjanak a szeretteid, és ami a legfontosabb, Te magad.

  1. Írd fel minden nap, hogy mit szeretnél elvégezni. Ezt kezdheted reggel, vagy előző nap este. Törekedj arra, hogy legyen egy cél a napodban, hogy mit szeretnél aznap elérni. Ezek köré szervezd a feladatokat. A fentiek szerint kezd a legnehezebbel. Amikor elvégeztél egy feladatot, húzd ki a listáról, nézd meg, hogy mit írtál még fel. Ha sikerült fontossági sorrendben leírni, akkor haladj a szerint, ha nem, akkor priorizálj. Mindig a legkevésbé fontos maradjon a végére. Ha mindent lehúztál a listáról, akkor már az jó érzéssel fog eltölteni, ha mindezt délig elvégezted, akkor már nyertél is magadnak időt. A listát úgy állítsd össze, hogy szerepeljenek rajta a vállalkozásodat érintő dolgok, de ne hagyd ki azokat a dolgokat sem, amik a társas kapcsolatokat érintik (pl: felhívni a párodat, elintézni a szerelőt, befizetni a csekket, stb.)
  2. Ha sok a feladat, szervezd ki. A legtöbb vállalkozó, aki felépített egy nagyobb céget, nem halad a nagysággal. azaz, ha a céged elért egy bizonyos méretet, nem oldhatsz meg mindent egyedül. Sokan ebbe a pontba „halnak” bele. Nem tudnak kiszervezni. Vagy sajnálják rá a pénzt, vagy nem bíznak meg másban és úgy gondolják, ha ők intézik, akkor az a biztos. Kezd kicsiben. Delegáld le azokat a feladatokat a listádról, amik a lista alján vannak. Azaz nincsenek nagy hatással a vállalkozásod jövedelmezőségére, de el kell végezni. Meg kell tanulni delegálni. Ki, mit, mikorra és hogyan kérdések mentén ad ki a feladatot. Úgy, miint ahogy magaddal is megbeszélnéd. De inkább részletesebben, hisz a másik ember nem biztos, hogy ugyanúgy gondolkodik, mint Te. Ha fontosabb a feladat, akkor írásban delegálj, kevesebb a félreértési lehetőség. Ha ráérzel az ízére, hogy működnek a dolgok úgy is, hogy nem Te intézed, egyre több és nagyobb feladatot is le fogsz delegálni. Vállalkozás esetén kiszervezésben is gondolkodj. Ha a cégedben nincs megfelelő ember a feladatra, akkor keresd meg a piacról, fizesd meg. Számos feladat kiszervezhető. Marketing, asszisztens feladatok. Ahogy a könyvelést is a legtöbb kis cég kiszervezi, ugyanúgy kiszervezhető egy rendezvény megszervezése, a reklámozás, a brand építés, szállítmányozás, stb.
  3. Ne kapkodj, ne vonja el semmi a figyelmed. Sok esetben, még ha meg is tervezed a napod, jönnek a váratlan, ad-hoc események. Melyek hirtelen fontosabbá válnak, mint azok a feladatok, amiket reggel megterveztél. Ha ezeket minden nap beengeded, nem tanulsz meg nemet mondani, vagy más időpontra átsorolni, akkor abba a hiába fogsz beleesni, hogy csörög a telefon, váratlanul beállít, jön valaki a saját problémájával és tőled várja a megoldást. Persze mindig akadhat olyan eset, ami vészhelyzet. De akkor vedd fel a listádra. Ha tényleg annyira fontos, hogy azonnal orvosolni kell, akkor tedd azt. Valószínű, az lesz az adott nap békája, amit le kell nyelned. Hisz nem számítottál rá, nem tervezted és nem is tudod elhalasztani. Ilyen lehet, ha leáll egy gyártósor, meghibásodik valami és azonnali beavatkozást igényel. Ha a kettes pont szerint nem tudod kiszervezni, egy telefonnal megoldani, akkor írd fel a lap tetejére és máris fogj neki. Ha viszont nem olyan esemény, ami a vállalkozásod jövedelmezőségét azonnal befolyásolja, akkor vagy a lap aljára írd fel, vagy egy másik lapra, ami a holnapi, vagy jövő heti feladatokat tartogatja.
  4. Motiváld megad a feladatok elvégzésére. Attól, hogy még van egy listánk az elvégzendő feladatokról, már ügyesen alkalmazod a fontossági sorrendet, attól még meg kell oldani őket. Mindig lesz olyan feladat, amit szívesen elkerülnénk, mert kínos, nehézkes, vagy mert nincs a komfortzónákban az a tulajdonság, amivel könnyen megoldható lenne. Gondolok itt egy konfliktus megoldására egy partnerrel, alkalmazottal. Egy tévedés korrigálására, egy kínos telefonbeszélgetés lefolytatására. Ezeket mindig nehéz megoldani. Fogad el, hogy Te is hibázhatsz. A rossz dolgok mögött is lásd meg a jót, azt, hogy mit tanulhatsz belőle. Ne hárítsd a felelőséget, old meg a problémát.
  5. Építsd le azokat a dolgokat, amik nem szolgálják a vállalkozásod sikerét. A technika nagyon hasznos dolog, hisz a robotok már sok feladatot el tudnak látni helyettünk. Azonban a sok kéretlen email, a közösségi médiák böngészése, a telefonon megjelenő értesítések, állandóan elvonják a figyelmünket az adott feladatról. Ahányszor a telefonodra nézel már a figyelmed megoszlik. Alakítsd ki a szokásokat. Naponta csak egyszer nézd meg a mailjeidet, kapcsold ki a sok üzenetet a telefonodon. A közösségi média oldalait pedig heti egyszer fusd át, például hétvégén. Nagyon sok időt tudsz ez által is felszabadítani magadnak.
  6. Egyszerre mindig csak egy dologgal foglalkozz. Ha a lista szerint haladsz mindig az adott feladatra összpontosíts. Ha ez egy nagyobb feladat, akkor bontsd részeire, szeleteld fel és csak arra figyelj. Sokszor úgy gondolja az ember, hogy ő több dologgal is tud egyszerre foglalkozni. Azonban a figyelem megosztása azt is jelenti, hogy a végzendő feladat már nem teljes odaadással készül el. Valami hiányozni fog belőle, sőt előfordulhat, hogy hiba kerül bele. Ha egy dologra fókuszálsz, és csak azzal foglalkozol, akkor nagy eséllyel hatékonyan tudsz vele haladni.

A fentieket tudod hasznosítani a magánéletedben, vagy ha alkalmazottként dolgozol, akkor is. Egyszerű dolgok, amik nagyon hatékonyak. Viszont kitartás és következetesség kell hozzájuk. Ha alkalmazod őket, akkor biztosan sikeres lesz a vállalkozásod, több időd marad magadra, családodra, barátaidra, ami által boldogabb és kevésbé feszült leszel. Nem kis gyerekként fogod kezelni a vállalkozásod, hanem mint egy felnőtt gyereket- Kezdj hozzá még ma!