You are currently viewing Webdizájn szerepe oldalunkon

Webdizájn szerepe oldalunkon

Mennyire fontos a weblapunk kinézete? Mennyit költsünk erre? Mik a trendek? Mire figyeljünk, ha saját magunk, vagy szakemberrel készítettünk oldalt?

Minden kérdésre válaszolni fogok, de már az elején tegyük tisztába, hogy maga a megjelenés, a küllem, nagyon sokat hozzáad az oldalunkhoz, azonban nem ez a legfontosabb tényező, ami miatt minket választanak. Legyen az vásárlás, vagy szolgáltatás, vagy információ beszerzés. Fontosabb a tartalom, a működő funkciók. Nincs annál bosszantóbb, amikor egy csirivili oldalon járunk, de a gombok nem üzemelnek, vagy rossz linkre mutatnak. Vagy nem találjuk meg az érdemi információt, mert úgy el van rejtve, vagy nincs is kidolgozva. Véleményem szerint, ha a tartalom rendben, minden funkció működik, akkor érdemes csinosítgatni az oldalunkat.

Azt vallom, hogy a kevesebb néha több. Személy szerint nem vagyok híve a nagyon sokszínű, mindent animáló oldalaknak. Egyrészt lassítják is a honlapunkat, másrészt a pénzt inkább az elején másra fordítsuk. Legyen egy jól és gyorsan működő oldalunk, ami mobilon és pc is jól mutat. Ha majd annyi pénzünk van, hogy nem tudjuk mire költeni, akkor jöhetnek az egyedi és drága dizájn elemek.

Nézzük meg, hogy mégis mire érdemes azért költeni. Mik azok az apróságok, amik jól mutatnak és nem kerülnek sokba? Feldobják az oldalunkat és látványossá teszik.

  1. Legyen meg a harmónia – Azaz, ha van egy színünk a logóban, a termékeinkben, akkor az tükröződjön az oldalunkon is. Minden színnek van színkódja. Ezt pontosan alkalmazzuk, egy-egy vonalnál, keretnél, gombnál. Apróság, de sokat tud dobni az oldalunkon. A színek használatára egyébként is figyeljünk. Tévesen sokan úgy gondolják, hogy egy élénk színre jobban odafigyel az ember, akkor az majd az oldal látogatottságát is növeli. Ugyan figyelemfelkeltő lehet egy-egy szín, azonban ha túl sok van belőle, akkor már inkább zavaró. Főleg, ha nagy területen, hátteret tölt ki. Ráadásul mobilos megjelenés esetén még inkább visszatetsző. A szövegek olvasásához sokkal jobb egy fehér háttér.
  2. Képek fontossága – A böngésző szeme amin először megakad, a feltöltött képek. Itt érdemes a minőségre figyelni. Akár termékképről, akár nyitóképről legyen szó, azok készüljenek hozzáértő fotós által. Használhatunk úgynevezett stock fotókat, melyeket bizonyos oldalakról tölthetünk le, vagy ingyen, vagy pénzért. Ezek jó minőségű és beállított képek. Azonban mindig jobban díjazzák a saját fotókat az emberek, azok személyesebbek. Törekedjünk rá, hogy az adott témához a legjobb fotót találjuk meg, ami segít eladni az oldalunkat.
  3. Videók használata – Egyre több honlap nyitóoldala indul videóval. Ami nagyon látványos tud lenni. Azonban ezek a videók is nagyon be tudják lassítani a betöltési időt. Itt kérjük szakember segítségét, ha ilyet szeretnénk oldalunkra. Itt is fontos, hogy az a videó tényleg ütős legyen, szakértő által készüljön. Például egy hotel bemutatása, vagy egy cég bemutatkozó kisfilmje esetén, használjunk drónos felvételeket, jó vágásokkal. Azonban ezek a videók csak a pc fognak jól mutatni. A mobilos verziónál helyettesíteni kell.
  4. Betűtípusok variálása – A magyar ékezetes betűk miatt oda kell figyelni a megfelelő betűtípus választásra. Nem mutat jól, ha a hosszú ő vagy ű, más karakterformát vesz fel. Így egy kicsit le vagyunk korlátozva, de még mindig számtalan lehetőség közül választhatunk. Itt sem érdemes nagyon kacifántos betűt választani, hisz lehet, hogy jól mutat, de nehezebben olvasható. Kiemeléseknél, címeknél nyugodtan használjunk jó nagy betűket. Tartalmi szövegeknél sem érdemes 15-ös betűméretnél kisebbet használni, hisz nehezebben olvasható. Főleg mobilon. Illetve egy oldalon belül ne nagyon váltogassuk őket. Maradjunk ugyanannál a betűtípusnál. Itt is a kevesebb az több elmélet érvényesüljön.
  5. Beúszó, animált megjelenés – Amikor betöltődik egy lap és görgetünk rajta, akkor sokkal látványosabb, hogy a görgetéssel egyidőben úszik be, jelenik meg, erősödik fel egy-egy blokk, tábla, kép. Ha rávisszük az egeret, az zoomol, vagy csak kivilágosodik. Jelezve azt, hogy itt van a böngésző számára valami érdekes és izgalmas. Ezekkel az elemekkel is érdemes csínyán bánni, viszont ezek azok az apróságok, amik sokat tudnak hozzáadni a honlapunkhoz.
  6. Landing pagek – azaz egyoldalas megjelenés. Ha nincs sok információnk, csak a cégünket, szolgáltatásunkat szeretnénk bemutatni, arra nagyon jók ezek a honlapok. Azaz csak görgetéssel haladunk lefele, nem terel másik oldalra egy-egy gomb, még a menüből is csak lejjebb visz az adott oldalon belül. Egyre divatosabbak ezek az egyszerű oldalak, hisz rohanó világunkban mindenki gyorsan akar az információhoz hozzájutni és csak a lényegre kíváncsi. Így inkább több domainen jelenik meg egy-egy szolgáltató, cég bemutatva termékeit.

Ha a fentiekre odafigyelünk, akkor nagyot nem tévedhetünk. Ismét hangsúlyozva, hogy ezeknél fontosabb a mobil barát megjelenés és a gyors betöltődés. Ha ezt a kettőt nem tudjuk összehangolni a megjelenéssel, akkor inkább a dizájnon változtassunk. Kevesebb kép, videó, animáció legyen és inkább gyorsabb működés. Ha egy oldal betöltődése több, mint 5 másodperc, akkor már könnyen becsukják az emberek és nem várják meg. Ez még inkább igaz a mobilon való netezés esetén.

Remélem sikerült hasznos tanácsokkal ellátni. További kérdésekben is állok rendelkezésre.

Vélemény, hozzászólás?